Marimekko vill vara i framkant när textilindustrin blir mer koldioxidsnål. Branschen är känd för sina stora miljöeffekter.
”Vi måste ständigt hitta mer koldioxidsnåla sätt att göra saker. Energirenoveringen som gjorts i fastigheten i Hertonäs är ett konkret steg", säger Marimekkos hållbarhetschef Saara Azbel.
Marimekko vill utveckla sin egen verksamhet så att dess klimatpåverkan blir så liten som möjligt. Förra veckan presenterade företaget sitt hållbarhetsprogram för åren 2021–2025. Ett av de centrala målen är att minska utsläppen från den egna verksamheten med 40 procent fram till 2025. Målet är ambitiöst inom branschen.
I fastigheten i Hertonäs i Helsingfors finns förutom huvudkontoret även Marimekkos tygtryckeri och två butiker.
Energirenoveringen som gjorts i fastigheten har minskat dess koldioxidavtryck med 47 procent jämfört med 2016. Den årliga CO2-minskningen motsvarar ungefär 21 genomsnittliga finländares koldioxidavtryck. Som ett resultat av projekten som genomförts under tre år har fastighetens fjärrvärmeförbrukning minskat med 47 procent och elförbrukningen med 31 procent.
”Resultaten är verkligen fantastiska. Energieffektivitet uppfattas ofta som en gradvis kontinuerlig förbättring, men effekterna kan vara riktigt stora", säger Azbel.
Istället för en enda renovering kan man tala om flera renoveringar, eftersom det ingick nästan 30 olika delar – grundrenoveringar enligt långsiktsplanen, lokalförändringar och energiinvesteringar. De genomförda energiinvesteringarna var relaterade till modernisering av ventilation, belysning och fastighetsautomation samt förnyelse av vattenkylmaskinen och värmeåtervinning från tryckeriets tvättmaskiners avloppsvatten. Energieffektivitet har beaktats i allt.
”Det var mycket naturligt att göra allt tillsammans. Projektet krävde noggrannare planering och samordning än vanligt, eftersom vi i praktiken gjorde tre saker samtidigt här", berättar fastighetschef Matti Puromäki från OP Fastighetsplacering. OPKS köpte fastigheten från Marimekko 2018, och Marimekko stannade kvar som hyresgäst i fastigheten.
LeaseGreen, som är specialiserad på energieffektivitet i stora fastigheter, ansvarade för planeringen och genomförandet av renoveringarna. Det gemensamma målet var att skapa trivsamma, säkra och jämna inomhusklimatförhållanden för de nästan 200 Marimekko-anställda som arbetar i fastigheten – och att producera dem med så lite energi som möjligt. Enligt Puromäki var LeaseGreens expertis av yttersta vikt i detta.
”För helheten var det värdefullt att vi fick en tydlig syn från LeaseGreens experter om vad som är värt att göra och vad som inte är det. Vi har inte själva så djup kunskap om energibesparingsfrågor."
Marimekko-husets totala yta är cirka 11 000 kvadratmeter. Där finns tygtryckeriet som har varit i drift sedan 1970-talet, Marimekkos huvudkontor och två butiker.
”Vi vill sprida glädje i människors liv med färger och mönster. Tygtryckeriet i Hertonäs fungerar också som en idékuvös och ett testlaboratorium där vi testar allt nytt och kreativt", berättar Marimekkos Saara Azbel.
Kraven ökar, liksom målen
Det ökade intresset för hållbarhet bland konsumenter och andra intressenter har också noterats på Marimekko. Pandemin har accelererat förändringen ytterligare, trots att man fruktade motsatsen. Investerare följer å sin sida noggrant vilka hållbarhetsmål företagen har och hur de rapporterar om dem.
”I år kompenserar vi för första gången det återstående koldioxidavtrycket från vår egen verksamhet. Tack vare det är vi koldioxidneutrala vad gäller Hertonäs och vår övriga egen verksamhet", berättar hållbarhetschef Azbel.
Azbel kan ännu inte säga när Marimekko-tröjor och andra Marimekko-produkter kommer att märkas med deras koldioxidavtryck. För närvarande följer Marimekko koldioxidavtrycket utifrån verksamheten.
”Vi har fortfarande mycket arbete att göra. Marimekkos långsiktiga vision är att våra produkter en dag ska ha en nettoeffekt på noll även vad gäller utsläpp."
Att förlänga produkternas livslängd är en sak som Marimekko satsar på. Klimatpåverkan är stor om vi alla skulle använda de kläder vi redan har längre. Tanken känns motsägelsefull ur en klädtillverkares perspektiv. Det är det inte enligt Azbel.
”Vi ger råd till kunderna om hur de bör ta hand om våra produkter så att de håller sig bra länge – eller att man inte behöver tvätta ett plagg efter varje användning. Vi arbetar också för att göra det så enkelt som möjligt att återvinna och reparera våra produkter."
De kommande åren är betydelsefulla för hela klädindustrin. Branschen behöver ny teknik och nya system för att verksamheten ska bli mer hållbar. Marimekkos Saara Azbel är glad över att det just nu händer så många bra saker.
”Till exempel utvecklas produktionen av återvunna material i stora steg, kvaliteten förbättras och därmed produkternas hållbarhet. Tack vare det kommer vi i framtiden att behöva mindre jungfruligt material."
Tygtryckeriet i Hertonäs möjliggör utveckling av material och stöd för innovationer.
”Många tillverkare har ingen egen produktion alls. Vårt eget tryckeri erbjuder en unik möjlighet för olika experiment och innovationer. Nu sker det mer energieffektivt än tidigare", berättar Azbel.
Ytterligare information
Hållbarhetschef Saara Azbel, Marimekko
+358 40 5335 119
saara.azbel@marimekko.com
Fastighetschef Matti Puromäki, OP Fastighetsplacering Ab
+358 40 838 1037
matti.puromaki@op.fi
VD Thomas Luther, LeaseGreen Group Ab
+358 40 534 4256
thomas.luther@leasegreen.com