Gå tillbaka

Så här gjorde jag: kundfokus sparar 100 000 euro i energieffektivitet i en domstolsbyggnad

När LeaseGreen inledde energieffektiviseringsprojektet i Sundholmens tingshus var utmaningen att hitta en lösning som inte bara skulle minska energiförbrukningen, utan också ta hänsyn till byggnadens specifika egenskaper och användarnas behov. ”Projektets framgång byggde på kundorienterad design och teknisk kreativitet", säger Olli, Senior Energy Efficiency Specialist på LeaseGreen.

Olli Aaltomaa tietää, että asiakaslähtöisyys ja luova ajattelu ovat avaimet menestykseen. Salmisaaren oikeustalon energiatehokkuusprojekti toi huomattavia kustannussäästöjä ja pienensi ympäristövaikutuksia – kaikki räätälöityjen ratkaisujen ja tiiviin yhteistyön ansiosta.

”Kunderna känner alltid bäst till sina egna processer. Vårt jobb är att lyssna noga på dem och ställa rätt frågor. Projektet med tingshuset blev framgångsrikt eftersom vi noga tänkte igenom hur de skulle använda byggnaden."

Kostnadseffektivitet genom ett innovativt tillvägagångssätt

Tingshuset var ett komplext objekt. Den byggdes 1940 som en kombination av Alkos huvudkontor, fabrik och centrallager och omvandlades 2004 till kontor och rättssalar med sina egna speciella behov. Ventilationsmaskinerna gick 24 timmar om dygnet som en försiktighetsåtgärd, eftersom byggnaden kunde användas på kvällarna, till exempel för långdragna rättegångar eller speciella situationer. De första lösningsförslagen handlade om att installera sensorer i varje rum, men efter en stunds funderande kom Olli och hans team fram till ett annat tillvägagångssätt.

”Om vi bara hade satt in konditionsgivare i alla rättssalar och tillhörande utrymmen utan att tänka oss för hade kostnaderna stigit avsevärt. I diskussioner med kunden kom vi fram till att alla tre utrymmena i rättssalen - förberedelserummet, rättssalen och det separata rummet - alltid fungerar tillsammans. Rätt placerade kunde vi identifiera rummen och rättssessionen med en enda sensor", säger Olli.

En ”sniffningsfunktion" skapades i automationssystemet, som snurrade ventilationsmaskinen en kort stund utanför öppettiderna för att upptäcka om lokalerna var bebodda. Detta sparade betydande kostnader och resurser.

”Lösningen föddes ur vår envishet att ifrågasätta och utmana de ursprungliga antagandena. Slutresultatet blev besparingar på över 100.000 euro i installationskostnader för sensorer och årliga besparingar på över 150.000 euro i energiförbrukning."

Kunden bakom ratten - hur man driver projekt i mål

Olli betonar att varje projekt kräver ett personligt tillvägagångssätt. Han säger att projektet med tingshuset är ett bra exempel på hur man genom att lyssna på och arbeta tillsammans med kunden kan uppnå betydande resultat. ”Ofta kan kunderna inte själva berätta om alla sina behov om de inte får vägledning genom att ställa rätt frågor. Det är därför vi tillbringar mycket tid på plats och utforskar lokalerna tillsammans med kunden. På så sätt kan vi komma åt de detaljer som gör att projektet blir lyckat", säger han.

När det gäller domstolsbyggnaden var samarbetet med kunderna avgörande. För att kunna reglera fastighetsautomationen krävdes en förståelse inte bara för byggnadens tekniska struktur, utan också för hur rättsprocesser och andra aktiviteter påverkar användningen av lokalerna.

AI är en bra tjänare, men en dålig herre

Enligt Olli är energieffektiviseringssektorn i ständig utveckling, men det betyder inte att alla utmaningar kan lösas med ny teknik. Han tror att framtida lösningar i allt högre grad kommer att bygga på dataanalys, automatisering och artificiell intelligens, men de måste åtföljas av ett starkt mänskligt perspektiv. ”AI och datautvinning skapar möjligheter, men AI är inte en universallösning för att öka energieffektiviteten. Om vi tänker igenom saker och ting ordentligt har vi redan idag verktygen för att uppnå lejonparten av de potentiella besparingarna. Genom att använda AI kan vi skapa den sista touchen", säger Olli.

Prenumerera på nyhetsbrevet

Prenumerera på vårt nyhetsbrev om energieffektivitet så får du aktuell information, nya perspektiv och användbara tips om hur du kan optimera prestandan i din fastighet. Vårt nyhetsbrev kommer till din inkorg en gång i månaden.

    Genom att prenumerera på nyhetsbrevet samtycker jag till att mina uppgifter lagras i enlighet med vår integritetspolicy.