Gå tillbaka

Led med kunskap, inte med tro

Det är lättare att driva en fastighet med kunskap än med magkänsla. Målet med intelligent fastighetsförvaltning bör vara att skapa den bästa versionen av huset.

Du fixar det när någon klagar, eller så får någon fixa det när de har tid. Om det finns många klagomål hjälper du den person som skriker högst först. Du gör ditt bästa, men det slutar ofta med att du kör fastigheter värda miljontals dollar på en magkänsla. Detta händer eftersom lägesbilden är fragmenterad i separata fastighetssystem och det är svårt att få ut användbar information som stöd för ledningen. Och när din arbetsdag är slut startar du en bil värd 40 000 euro med ett IT-system som är mycket mer sofistikerat än någon av de fastigheter du förvaltar.

Min korta berättelse ovan är en förenklad och något överdriven beskrivning av vardagen för många professionella fastighetsägare. För pionjärerna inom fastighetsbranschen är det redan gårdagens nyheter, men de allra flesta brottas fortfarande med problem av det här slaget. Byggnadstekniska system av olika ålder producerar varierande informationsnivåer. Helhetsbilden är ofullständig eftersom data lagras i silos och inte kommunicerar med varandra.

Detta nya sätt att tänka på fastighetsunderhåll och skötsel sätter hyresgästernas tillfredsställelse i en fastighet, till exempel en kontorsbyggnad, i centrum för bästa praxis. Informationen som genereras av systemen länkas och analyseras i ett format som bäst gynnar de yrkesverksamma som ansvarar för förhållandena i byggnaden.

Denna information kommer att användas på ett systematiskt och proaktivt sätt. Symtom upptäcks redan innan en webbplats går sönder.

Användarnöjdhet är en riktigt bra indikator, eftersom dåliga förhållanden nästan alltid är ett symptom på att en fastighet inte fungerar som den är tekniskt utformad. Detta leder ofta också till ekonomiska problem. Fastigheten kan slösa energi - eller förlora en del av sina intäkter - när missnöjda hyresgäster flyttar ut.

Efter att ha studerat data från flera hundra fastigheter vågar jag påstå att även andra indikatorer kommer att förbättras när förhållandena rättas till. Energieffektiviteten förbättras när frisk luft, värme och kyla distribueras på ett kontrollerat sätt till där de behövs och inte någon annanstans. Att optimera energiförbrukningen leder också till det bästa resultatet när det gäller klimatutsläpp från byggnaden.

LeaseGreen övervakar och analyserar sina kunders fastigheter med hjälp av så kallade digitala tvillingar. Det är virtuella kopior av viktiga fastighetstekniska system som ventilationsmaskiner, värmeväxlare, kylaggregat, värmepumpar och solkraftverk som är anslutna till fastighetsautomation. Vi kombinerar den information som de tillhandahåller med data från sensorer som mäter temperatur, luftfuktighet och CO2-nivåer i olika delar av byggnaden, energiförbrukningsdata och feedback från personer som befinner sig i dessa zoner. Dessa samlas in med hjälp av en app som är skräddarsydd för fastigheten i fråga.

Fastighetsförvaltningen kommer att vara holistisk, aktiv och dubbelriktad. LeaseGreens experter övervakar byggnadens teknik på distans. De optimerar driften av systemen baserat på vad som händer i luften eller under marken. Ett AI-drivet system justerar husets teknik baserat på väderprognoser och övervakar energibrunnarna i det geotermiska systemet. Med tillförlitliga data kan de säkerställa att bergvärme ger bästa långsiktiga prestanda för husägaren.

Med ett intelligent system har byggnadens tekniska förvaltare ett flöde av information framför sig som hjälper till att lösa problem i förväg. Färre mänskliga fel och felaktiga beslut fattas. Kostnaderna minskar eftersom det blir mindre och mindre rörigt i byggnadens maskinrum. Antalet klagomål minskar. Nöjdheten förbättras.

Perfektion är ett omöjligt mål när det finns upp till flera hundra variabler att hantera. Men det är lättare att leda med kunskap än med gissningar.

Nya, medelålders och gamla fastigheter kommer att få ut mer av sin energieffektivitet när de förvaltas av ett intelligent system. Målet med smart förvaltning bör alltid vara att skapa den bästa versionen av fastigheten. Slutresultatet är en byggnad där människor känner sig bekväma att arbeta, bo och handla i.

Författaren Ari Taiponen leder LeaseGreens serviceverksamhet. Han säkerställer att LeaseGreens digitala tjänster levererar bästa möjliga mervärde till kunden, stöder uppnåendet av livscykelfördelar och håller kunderna nöjda.

Prenumerera på nyhetsbrevet

Prenumerera på vårt nyhetsbrev om energieffektivitet så får du aktuell information, nya perspektiv och användbara tips om hur du kan optimera prestandan i din fastighet. Vårt nyhetsbrev kommer till din inkorg en gång i månaden.

    Genom att prenumerera på nyhetsbrevet samtycker jag till att mina uppgifter lagras i enlighet med vår integritetspolicy.