Gå tillbaka

Kalla lärdomar från vinterns frost

Sibirien lär ut, säger de. Ibland tar det bara frosten i Finland hemma.

Förra vintern hade vi också en lång period med god frost i södra Finland. När kvicksilvret sjönk till minus tjugo grader var det många inom byggsektorn som kände det på sina fem fingrar. Det gällde även oss. Nu när våren är i full gång är det ett bra tillfälle att titta i backspegeln och se vilka lärdomar vi kan dra av frostperioderna.

Låt mig lyfta fram två verkliga historier. Den första var en huvudvärk med ett ventilationsfrysskydd och den andra var en detalj av ett geotermiskt system.

Ventilationsaggregatets tilluftskanal har ett frysskydd som styr radiatorn som värmer upp tilluften. Defrosterns funktion är att stoppa ventilationsaggregatet i händelse av att radiatorn inte kan värma den inkommande frostluften tillräckligt. Det är nödvändigt att stoppa maskinen för att förhindra att radiatorn fryser och spricker.

Vi genomförde en energirenovering av ventilationssystemet i en stor fastighet förra sommaren, när frosten fortfarande låg långt fram i tiden. Vi bytte ut ventilationsfläkten, lade till koldioxid- och temperaturgivare och moderniserade automationen. Ett mycket typiskt fall för oss.

De nya komponenterna testades på normalt sätt efter renoveringen. Ventilationsmaskinens frostskydd testades dock inte. När den stränga kylan slog till i januari gick inte defrostern, som hade varit i vila under två milda vintrar, igång. Följden blev att IV-maskinens radiator sprack och måste bytas ut. Fastighetsägaren blev förvånad: ventilationssystemet hade renoverats sex månader tidigare! Borde det inte fungera som nytt? Det är en mycket bra fråga. Självklart ska det det.

Frostskyddsmedlet testades inte eftersom det inte ingick i kontraktet. Så vi gjorde inget fel. Men det är en klen tröst när kunden är upprörd. Bytet av radiatorn åt upp de energibesparingar som hade gjorts under hösten.

Vad är moralen i berättelsen? Att efter en renovering bör du också testa maskinens gamla komponenter. Även om de inte nämns i kontraktet ska de ändå testas - teknisk utrustning har en tendens att sluta fungera ibland.

På en annan anläggning orsakades problem av det elektriska motståndet i det geotermiska systemet, som var underjusterat.

Jordvärmepumpsystem är vanligtvis dimensionerade så att pumparna själva producerar t.ex. 70-80% av byggnadens maximala effektbehov. Resten genereras av ett separat elektriskt motstånd som finns i vattenlagringstanken. Detta gör att investeringen kan optimeras utan att man behöver upprätthålla en oproportionerligt stor pumpkapacitet under de kallaste frostdagarna som kan räknas på ena handens fingrar.

Det elektriska motståndet kopplas automatiskt in när vädret blir så kallt att pumparna inte räcker till för att värma upp huset. Motståndet testas rutinmässigt under driftsättningen. Pumpen körs till ett läge där motståndet slås på, så att man kan kontrollera att det fungerar.

Testet hade också gjorts på denna plats, och allt verkade vara bra. Det var dock en sak som förbisågs: inställningarna för termostaten på själva det elektriska motståndet. Motståndet har alltid sin egen mekaniska termostat, vars uppgift är att skydda motståndet från överhettning.

I det här fallet hade termostaten lämnats för låg från fabriksinställningarna. När kraftig frost drog in över södra Finland kopplades motståndet in, men värmde inte upp reservoaren tillräckligt. Temperaturen i byggnaden tilläts sjunka. Det hade varit lätt att åtgärda problemet genom att öka värmekapaciteten, men Murphys lag gjorde att frosten slog till på fredagskvällen. Det gjorde det svårt att få kvalificerad underhållspersonal på plats. Trots allt detta kunde större skador lyckligtvis undvikas.

Vad är moralen i den här historien? Först och främst måste vi sträcka upp händerna och erkänna att det den här gången var ett mänskligt misstag. Jag borde ha varit mer försiktig och kontrollerat fabriksinställningarna för motståndstermostaten.

Lärdomarna av frosten fick oss att revidera LeaseGreens interna riktlinjer. Från och med nu

  1. Vi lägger till en testsekvens i testprogrammet för ventilationsmaskinen, som också testar funktionen hos frostskyddsanordningarna utan några luckor.
  2. Vi inkluderar en testkörning med resistorerna i driftsättningsprotokollet för bergvärmepumpar. Vi ser till att värmaren håller en lämplig temperatur i alla situationer.
  3. Vi planerar alltid tillsammans med kunden hur man ska hantera en akut felsituation och var man kan få experthjälp dygnet runt.

I stora och komplexa projekt kan små komponenter och detaljer verka obetydliga på papperet, men de kan orsaka skada om något misslyckas. Misstag händer den bäste av oss, och det är acceptabelt, så länge vi tar ansvar för dem och lär oss av dem. ”Vi lär oss" är en av de inre styrkorna hos oss Leasegreens. Vi gör inte samma misstag två gånger, och absolut inte en tredje gång.

Den kalla vintern lärde oss ödmjukhet. Små, till synes triviala saker ska inte underskattas eller lämnas obeaktade.

Författaren Johannes Rimpiläinen är account manager på LeaseGreen. Han ser till att LeaseGreens digitala tjänster ger bästa möjliga mervärde för kunderna, stöder uppnåendet av livscykelfördelar och håller kunderna nöjda.

Prenumerera på nyhetsbrevet

Prenumerera på vårt nyhetsbrev om energieffektivitet så får du aktuell information, nya perspektiv och användbara tips om hur du kan optimera prestandan i din fastighet. Vårt nyhetsbrev kommer till din inkorg en gång i månaden.

    Genom att prenumerera på nyhetsbrevet samtycker jag till att mina uppgifter lagras i enlighet med vår integritetspolicy.