Energieffektiviseringsprojekt är en svår art. Det kan finnas hundratals variabler att ta hänsyn till vid utformningen och genomförandet av ett projekt. Ibland dyker det upp överraskningar och problem som måste hanteras snabbt.
Finns det någon bättre hjälp i sådana situationer än en erfaren extra uppsättning ögon eller en extra hjärna?
Vi är kända för att hålla vad vi lovar. Vi tänker, böjer oss och springer för kunden. Med det sagt är det ofta bra med en sparringpartner - både för oss och för slutkunden. Ögon som ser från en annan vinkel och en extra hjärna som ser till att allt blir gjort på bästa möjliga sätt. Kunden får sina egna ögon med i varje steg av processen och en tolkning av vad de olika tekniska lösningarna egentligen innebär.
Det finns två typer av tillsyn i byggprojekt: formell tillsyn på plats och mer konsultativ tillsyn. Nu talar jag om den senare. Konsultativ tillsyn är egentligen rådgivning eller sparring. Det kallas också för förespråkande, övervakning eller tillsynsrådgivning.
Sådan konsultativ tillsyn är en relativt ny företeelse. Den har ökat i takt med att avtalen har blivit mer förfinade. För tjugo år sedan var det vanligt att avtalen var mycket enkla. Nu är kontrakten mycket mer specifika. Nästan alla entreprenörer vill förstå vad som görs och hur det görs. Det höjer kvaliteten på byggnationen och minskar risken för missförstånd.
Personligen skulle jag sammanfatta fördelarna med handledare i fem punkter.
- Minsta möjliga mänskliga fel. Inte ens den bästa projektledaren eller designern är perfekt, inte ens för oss. En supervisor ger en extra uppsättning ögon till de olika stadierna i projektet och ser till att ingen detalj förbises.
- Ett gemensamt språk gör saker och ting enklare. Ofta dyker det upp saker under ett byggprojekt som inte förutsågs i början av projektet. I sådana situationer är det bra om arbetsledaren kan ta ställning i tekniska frågor för kundens räkning. Det gör att det går smidigare och snabbare.
- Sparar tid och oro. Arbetsledaren representerar kunden i alla skeden av projektet, så att kunden kan fokusera på sitt eget arbete. Arbetsledaren godkänner planerna och projektfaserna för kundens räkning. Kunden kan endast komma till överlämningsmötet.
- Vissheten om att saker och ting har gjorts på rätt sätt. Om kunden inte har kompetens att bedöma tekniska lösningar kan han eller hon bli osäker på om allting har gått rätt till i slutändan. En tumme upp från arbetsledaren ger den slutliga försäkran om att projektet har varit bra.
- Mer muskler för problemlösning. Vi vet vad vi gör, men vi är ödmjuka inför våra projekt. En arbetsledare med en annan bakgrund kan mycket väl ha en insikt i hur en detalj eller aspekt kan göras ännu bättre - eller ett problem lösas tillsammans. Det bästa resultatet ligger i allas intresse.
Det är samma sak som när en läkare konsulterar en kollega när han eller hon har en mer utmanande patient. Det handlar om att få bästa möjliga vård för kunden.
Professionalism är att ta saker som de är, inte som en kritik av den egna kompetensen. En text blir bättre när den redigeras. På samma sätt blir våra projekt ännu bättre när de har en kompetent handledare.
Eller mer direkt: med en bra arbetsledare är det lättare att leverera projekt av hög kvalitet och hålla tidsplanen.
Om projektet går bra är det svårt att se de påtagliga fördelarna med att övervaka under linjen. Man måste ta den risken. Övervakaren kan spara mycket som kan vara svårt att översätta till euro. De potentiella fördelarna är mycket större om projektet är multipolärt eller om det finns problem eller påtryckningar.
Hur man undviker ingenjörsmässigt svärdspel
Trots allt gott den gör är övervakningen inte alltid optimal. De vanligaste utmaningarna är tvåfaldiga: teknisk kompetens och tillräckliga resurser.
De som har fångats av ingenjörernas inbördes visdom vet att det inte alltid är en trevlig lyssning. Det finns många sätt att göra saker på och inget av dem är nödvändigtvis fel.
Det enklaste sättet är att komma överens om grundreglerna redan från början, så att saker och ting läggs på bordet tillsammans och handledaren hjälper slutkunden att förstå vad som står på spel. I det här fallet är handledaren mer som en byäldste eller rådgivare som försiktigt vägleder processen. Kunden kan insistera på en sådan kultur redan från början.
Det är också en utmaning om den tid som står till förfogande för uppföljningen är alltför snävt begränsad. Det är klokt att ge handledaren tillräckligt med tid för att studera planerna och se saker och ting med kundens ögon. Vår erfarenhet är att den största nyttan uppnås om handledaren är med redan från början av projektet, dvs. från planeringsstadiet för genomförandet.
I varje skede av projektet är det arbetsledarens uppgift att bevaka kundens intressen, även om de står i konflikt med våra egna. Är det inte en konfrontation inblandad? Nej, egentligen inte. Kundens intresse är egentligen alltid vårt intresse också.
Författaren Johannes Rimpiläinen är en account manager som betjänar LeaseGreens investerarkunder och som anser att fördelen med kontroll följer formeln 1 + 1 = 3.
Tack för goda idéer och sparring till Jusu Kainulainen från Vahanen, som ser på saker och ting från andra sidan bordet.